10 jaar Holland Cup: een interview met Tim Kool
Dit jaar vindt op 25 en 26 mei alweer de 10e edite plaats van de Holland Cup. Kun je ons vertellen hoe je op het idee bent gekomen om zo’n groot toernooi op te zetten?
“Het idee is ooit aangedragen door Lydia Post. Een voormalig instructrice van onze sportschool en goede vriendin. Het idee werd direct goed ontvangen, maar ik wilde het toernooi alleen organiseren onder de voorwaarde dat het een toernooi zou worden waar we zelf als deelnemers aan mee zouden willen doen. We hadden toen ook de slogan: een toernooi georganiseerd door deelnemers, voor deelnemers.”
De meeste grote toernooien zijn klein begonnen. Jij hebt het direct groot aangepakt. Wat ging er allemaal vooraf aan de eerste Holland Cup?
“De eerste Holland Cup was nog niet zo erg groot. Uit mijn hoofd hadden we ongeveer 325 deelnemers. De tweede Holland Cup was direct de grootste editie ooit met meer dan 600 deelnemers. Deelnemersaantallen zijn leuk, maar het is ons doel nooit geweest om de grootste te zijn. Kwaliteit gaat bij ons boven kwantiteit. Worden we hierdoor de grootste, dan is dat leuk meegenomen.”
Wat zijn de verschillen tussen de eerste Holland Cup en de editie van dit jaar? Kun je daar iets over vertellen?
“Dat zijn er heel wat. Achter de schermen is er veel veranderd. We hebben een strak en volledig draaiboek dat nog steeds elk jaar geüpdatet wordt. Ook gaat het op- en afbouwen veel makkelijker. Bijna alle spullen die je ziet zijn van onszelf. Dat betekent ook een hoop haal- en brengwerk. Ons fantastische team met vrijwilligers zorgt hier hoofdzakelijk voor. Het succes van de Holland Cup is net zoveel aan de organisatoren toe te schrijven als aan onze vrijwilligers.
Verder werken we uiteraard nu met het Sportdata-systeem van ITF Nederland en is de zaal veel meer ‘aangekleed’. Denk hierbij ook aan Printstation die aanwezig zijn voor al het drukwerk. Niet onbelangrijk is dat we nu een tweedaags evenement zijn geworden. Dit om deelnemers meer onderdelen aan te kunnen bieden en meer tijd op de tatami door te kunnen laten brengen. Als laatste moet ons unieke teamevenement op de zondagochtend zeker genoemd worden. Hierbij kunnen de beginnende Taekwon-Doïn zien hoe ITF Taekwon-Do op hoog niveau wordt beoefend. We hopen dat het teamevenement een inspiratiebron voor ze is. Al met al wordt de Holland Cup steeds completer, al denk ik niet dat we ooit klaar met het verbeteren van het toernooi.”
Heb je al een idee hoe het toernooi zich in de toekomst gaat ontwikkelen? Wat zijn jouw wensen voor de volgende edities (al dan niet realiseerbaar)?
“We willen vooral de Holland Cup blijven verbeteren voor de deelnemers en ITF Taekwon-Do meer op de kaart zetten in Nederland. Ik heb nog heel veel ideeën, maar veel hangt af van de financiën. Uiteraard komt er veel geld binnen bij de Holland Cup, maar er gaat ook heel veel geld uit. Het grote nadeel van een tweedaags toernooi is dat je heel veel dubbele kosten hebt en ook vaak minder deelnemers. Het schrikt een bepaalde groep mensen toch af om twee dagen heen en weer te rijden. Zoals ik al in het begin zei; het gaat bij ons om kwaliteit en niet om de kwantiteit. Om deze reden blijven we investeren en proberen we steeds met nieuwe ideeën te komen. Voor dit jaar is het vooral de aankleding van de zaal, aangezien we een nieuw logo hebben. Ik ben benieuwd wat de mensen ervan gaan vinden.”
Hoe hou je het toernooi ook voor de toekomst aantrekkelijk voor deelnemers, coaches en scheidsrechters?
“Door veel te kijken, luisteren en te vragen aan de coaches, deelnemers en scheidsrechters. Op deze manier krijg je een goed beeld van wat hun wensen zijn en kunnen we kijken of we aan deze wensen tegemoet kunnen komen. Uiteraard kan dat niet altijd, maar elk punt en detail wordt eerst besproken om te zien wat haalbaar is. Verder houden we onze service en klantvriendelijkheid hoog. Veelal wordt vergeten dat Taekwon-Do toernooien een uitje moeten zijn voor mensen en dat iedereen het naar zijn zin moet hebben.”
Het vergt een behoorlijke organisatie om zo’n groot tweedaags evenement te organiseren. Wanneer beginnen de eerste voorbereidingen en hoeveel vrijwilligers heb je bij benadering voor dit toernooi nodig?
“We zijn altijd het hele jaar door bezig. Het wordt drukker naarmate het toernooi dichterbij komt, maar het gaat altijd door. Zijn we niet bezig met de promotie, dan bijvoorbeeld wel om onze container met spullen opnieuw in te richten. De organisatie van de Holland Cup stopt nooit.
De organisatie bestaat uit Rory de Vries (ook onze hoofdscheidsrechter), Bo Rook, Sonja Meijler en Corine Kool. Zij zijn heel het jaar bezig met de Holland Cup. Met het op- en afbouwen hebben we een vast team met veel ervaring van ongeveer 10 mensen die elk jaar aangevuld wordt met extra hulp. Zij weten vaak beter hoe het op- en afbouwen gaat dan ik. In het weekend zelf hebben we ongeveer 60 vrijwilligers rondlopen om alles zo goed mogelijk te laten verlopen. Ik blijf het zeggen, maar ons team en de vrijwilligers maken de Holland Cup tot zo’n succes. Ik heb nog nergens een beter en meer gemotiveerd team gezien. Dat maakt mij onwijs trots.”
Hoeveel deelnemers verwacht je voor de jubileumeditie? Doe je hiervoor aan extra promotie?
“We doen aan extra promotie door middel van ons ambassadeursproject. Zij ontvangen allemaal een speciaal tienjarig jubileum T-shirt en helpen de Holland Cup te promoten op social media en tijdens Taekwon-Do evenementen. Kijk op onze Facebook en Instagram pagina’s wie onze ambassadeurs zijn! Tevens reist onze Holland Cup banner de hele wereld over.”
Het hoofdveld staat op een verhoging. Hoe ben je op dat idee gekomen?
“We willen ons conformeren aan EK’s en WK’s. Hier is altijd een podiumveld aanwezig. Vanwege deze reden wilde ik er ook één. Het probleem is alleen dat het huren van zo’n veld heel erg duur is. Gelukkig kon Rene den Hollander een podiumveld maken voor ons. Uiteraard is de aanschaf, opslagduur en het op- en afbouwen meer werk, maar we hebben nu wel al 8 jaar een eigen podiumveld.”
Je hebt een paar jaar geleden een promotiefilm gemaakt met opnames vanuit een drone. Dat was best wel spectaculair. Kunnen wij weer zoiets spectaculairs van je verwachten?
“De drone is inderdaad al een tijdje geleden. Helaas ben ik niet zo een goede piloot en ben ik bang dat de drone ergens op een veld belandt terwijl de deelnemers bezig zijn. Nu is het een hengel met een GoPro eraan geworden. Ik heb nog wel wat ideeën hierover, dus wie weet.”
De laatste vraag. Wil je nog iets kwijt wat we nog niet over de Holland Cup weten?
“De Holland Cup is en blijft een toernooi dat echt op deelnemers is gericht. We zullen er alles aan doen om de Holland Cup voor iedereen tot een onvergetelijke ervaring te maken. We staan altijd open voor ideeën en suggesties van iedereen. Dit onderscheidt ons van de rest en maakt de Holland Cup een unieke ervaring!
Ps: had ik al gezegd hoe geweldig ons organisatieteam en vrijwilligers zijn?”
Sabum Tim bedankt voor het interview en succes op 25 en 26 mei!
Kijk voor alle info en inschrijving op http://ftw-events.nl/holland-cup/
of bij evenementen op deze site: https://www.itf-nederland.nl/evenement/holland-cup-2019-itf-nederland-master-series-toernooi/